Mobilní CYGNUS pro Pobytové služby

Představujeme vám nové mobilní rozhraní k vašemu informačnímu systému CYGNUS: www.MobilniCYGNUS.cz. Webovou aplikaci Mobilní CYGNUS jsme spustili v druhé polovině roku 2021 a tím jsme vám umožnili přistupovat k vybraným agendám CYGNUSu prostřednictvím chytrých mobilních telefonů a tabletů. Díky tomu můžete pohodlně zaznamenat realizaci sociální péče v pobytových službách, aniž byste museli data dodatečně zadávat do počítače.

Společný projekt IRESOFTu a APSS

Cílem tohoto projektu bylo ověřit, jestli poskytovatelé sociálních služeb mají zájem o mobilní přístup k vybraným agendám informačního systému CYGNUS. V rámci projektu jsme vytvořili webovou aplikaci, která je pro všechny naše zákazníky v níže uvedeném rozsahu ZDARMA

Na projektu jsme úzce spolupracovali s APSS, která do pracovní skupiny jmenovala své zástupce:

  • Ing. Vladimír Vopelka, ředitel, Domov sociálních služeb Litvínov, Ústecký kraj
  • Mgr. Felipe Sánchez López, ředitel, Domov u rybníka Víceměřice, Olomoucký kraj
  • Dana Vítovská, vedoucí úseku, Domov důchodců Proseč u Pošné, Vysočina
  • Mgr. Eva Šulcová, ředitelka, Městský ústav sociálních služeb Jirkov, Ústecký kraj

  • Dana Rozehnalová, vedoucí zdr. úseku, Domov pro seniory Burešov, Zlínský kraj


Mobilní CYGNUS jako náhrada za IREPADy

Aplikace vznikla jako částečná náhrada IREPADu - zařízení, které jsme vám představili před 7 lety, a které umožňovalo pracovat s vybranými agendami CYGNUSu. Pro malý zájem jsme však byli nuceni jeho provoz ukončit. Dohodli jsme se s APSS, že před ukončením IREPADů ještě pilotně ověříme, jestli by měli poskytovatelé zájem přistupovat k CYGNUSu pomocí webové stránky, kterou si může každý spustit na vlastním mobilním zařízení, tj. jakémkoli vlastním tabletu nebo chytrém mobilním telefonu.

Naším společným cílem bylo během prvních 3 měsíců od spuštění aplikace dosáhnout hranice alespoň 200 organizací, které by mobilně přistupovaly k CYGNUSu.

Tuto hranici jsme si stanovili jako ukazatel vašeho dostatečného zájmu, který byl pro nás nezbytný pro to, abychom aplikaci Mobilní CYGNUS dále rozvíjeli a do budoucna rozšiřovali o další agendy. Pokud by o tento typ práce s CYGNUSem mezi poskytovateli sociálních služeb nebyl zájem, už bychom nepřipravovali další agendy, které kdysi existovaly na IREPADech, a IREPADy bychom na konci listopadu 2021 definitivně ukončili.

V listopadu 2021 jsme na základě dat o využívání aplikace projekt uzavřeli s tím, že cíl projektu bohužel nebyl naplněn. Navzdory vašemu nedostatečnému zájmu jsme však tuto inovaci vyhodnotili jako smysluplnou a významnou pro další rozvoj CYGNUSu, a aplikaci jsme ponechali plně funkční. Zároveň nadále platí, že ve stávajícím rozsahu ji můžete využívat zcela ZDARMA.

Co nová aplikace umí?

Aplikace je určena primárně pro realizaci sociální péče v pobytových službách. V pracovní skupině jsme vybrali dvě nejvyužívanější agendy - Realizace péče a Záznamy péče. Tyto agendy jsou určené primárně pro pracovníky v přímé obslužné péči. Pro ně jsme připravili jednoduchou možnost, jak si zobrazit plán péče (realizaci) konkrétního klienta, označit provedení či neprovedení činnosti nebo dopsat poznámku. Dále si mohou pečovatelky zobrazit historii záznamů péče daného klienta, a to opět s možností dopsat záznam péče, nebo ho dokonce namluvit. To vše z vlastního tabletu nebo chytrého mobilního telefonu!


Hlavní výhody práce s aplikací vám v následujícím videu představí naše konzultantka Hanka:

Výhody řešení pro pečovatelku

  • V tabletu nebo mobilním telefonu můžete kdykoli zobrazit plán péče konkrétního klienta na daný den. Získáte okamžitý přehled o činnostech, které je třeba u klienta provést, i o těch, které již byly provedeny, klidně i jiným pracovníkem.
  • Realizaci péče zaznamenáte na několik kliknutí. Zároveň máte možnost zobrazit předchozí záznamy péče i zapsat nový záznam, nebo jej jednoduše namluvit.
  • Informace můžete zadávat ihned po provedení činností, namísto zpětného hromadného zapisování až na konci směny.
  • Není nutné stahovat data do počítače, vše se ihned ukládá. Ostatní pracovníci tak mají možnost data v CYGNUSu okamžitě zobrazit.
  • Nemusíte tisknout a skenovat čárové kódy, jako v případě miniterminálů. Výhoda aplikace je, že ji můžete využít paralelně s terminály na čárové kódy. Dokáže je ale i zcela nahradit.
  • Pro práci s aplikací můžete použít jakýkoli tablet nebo chytrý mobilní telefon, který zpravidla máte vždy po ruce.

Výhody řešení pro ředitele

  • Máte splněnou evidenční povinnost o poskytnuté péči. Oproti terminálům na čárové kódy však bude věrněji zachycovat skutečnost a bude obsahovat méně chyb, pokud se bude zaznamenávat ihned po provedení úkonu a ne až zpětně na konci směny.
  • Zapojíte pečovatelky do práce s CYGNUS pomocí jednoduchého rozhraní ovládaného prstem. Pro tyto agendy není nutné, aby pečovatelky pracovaly s počítačem.
  • V případě, že organizace nemá dostatek počítačů, dojde k rozšíření míst, odkud lze zadávat data do CYGNUSu.
  • Pro práci s aplikací není nutné kupovat specifické zařízení od IRESOFTu, ale je možné použít vaše vlastní, cenově dostupnější zařízení (např. chytrý telefon s cenou od 3 000 Kč).
  • Pro provoz aplikace lze využít tabletchytrý telefon nebo notebook, stačí připojení k internetu.
  • Není nutné pokrývat budovu bezdrátovou sítí, lze využít SIM karty s datovým tarifem.

Namlouvejte záznamy péče hlasem!

Díky Mobilnímu CYGNUSu mohou pečovatelky pohodlně a jednoduše zaznamenat realizaci péče i doplnit záznam péče, kdekoli a kdykoli potřebují, nebo mají čas. Práce s aplikací má ale ještě jednu obrovskou výhodu - protože mobilní telefony a tablety disponují funkcí hlasového ovládání, záznamy péče už nemusíte ani zapisovat, stačí je jednoduše namluvit.

  • Šetřete čas - nadiktovat záznam je podstatně rychlejší, než jej zapisovat.
  • Zadávejte záznamy gramaticky správně - text se automaticky zapisuje bez chyb.
  • Využijte jakékoli mobilní zařízení - možností namluvit záznam běžně disponují všechny současné chytré mobilní telefony i tablety.

Jaké jsou typické scénáře použití?

V praxi se osvědčily tyto dva scénáře, jak lze aplikaci efektivně využívat:

S chytrým mobilním telefonem

Pečovatelka nosí mobilní telefon u sebe, takže jsou data vždy aktuální. Při příchodu ke klientovi se podívá na aktuální plán péče, příp. nahlédne do záznamů péče. Provede činnosti a před přechodem k dalšímu klientovi označí v telefonu, co provedla, příp. pokud něco nebylo provedeno, doplní poznámkou. U každé činnosti je označen přesný čas provedení a data jsou ihned propsána na kartu klienta a jsou tedy viditelná v CYGNUSu, kde je mohou zobrazit například ostatní zaměstnanci.

Zaznamenávat realizaci lze ihned po provedení, nebo třeba po určitých časových blocích, zkrátka kdykoli má pečovatelka čas.

S tabletem

Na rozdíl od mobilního telefonu jsou data na velkém displeji tabletu dobře viditelná. Tablety mohou být k dispozici i ve společné místnosti ve vaší organizaci. Takto lze rozšířit možnosti, jak zadávat data rovnou do CYGNUSu i v případě, že nedisponujete dostatkem počítačů. 

Pečovatelka v průběhu dne (na konci směny) vezme tablet a označí, jaké činnosti do té doby provedla, příp. pokud něco nebylo provedeno, doplní poznámkou. Data jsou ihned propsána na kartu klienta a jsou viditelná v CYGNUSu. Při zadávání dat až na konci směny však nebude sedět přesný čas provedení a může se stát, že při tom množství zadávaných informací na něco zapomene.

Neváhejte a vyzkoušejte tuto inovaci i u vás!

Jak začít? Je to opravdu snadné. Stačí v nastavení práv vybraným pečovatelkám povolit mobilní přístup, zadat jejich email, na který jim přijde odkaz pro vytvoření přihlašovacího hesla, a je to. Pak už si jen spustíte webovou stránku www.MobilniCYGNUS.cz na tabletu, mobilním telefonu nebo notebooku a můžete aplikaci začít využívat.

Vše najdete přehledně v následujícím videu nebo v uživatelské nápovědě:

Abychom vám začátky práce s aplikací ještě více usnadnili, uspořádali jsme pro vás bezplatný online webinář. Na něm jsme vám aplikaci blíže představili, seznámili jsme vás s naší vizí a také jsme prošli základní funkce aplikace. Odpovídali jsme i na vaše dotazy. Pokud nebylo ve vašich možnostech se webináře zúčastnit, můžete si jej pustit ze záznamu:

Co na Mobilní CYGNUS říkají v organizacích, kde už s aplikací pracují?


Poslechněte si postřehy a zkušenosti ze zařízení sociálních služeb, kde už Mobilní CYGNUS vyzkoušeli. Věříme, že zde najdete inspiraci, jak aplikaci využít i ve vaší organizaci.

Harmonogram projektu

Vydáno: 3. kvartál 2021

  • 22. 11. 2021 - Po více než 3 měsících ostrého provozu aplikace jsme projekt vyhodnotili. Našeho společného cíle - získat 200 organizací, které by do konce října aplikaci Mobilní CYGNUS využívaly - se nám bohužel nepodařilo dosáhnout. Ve stávajícím rozsahu však aplikaci můžete nadále využívat, a to zcela ZDARMA.
  • 15. 9. 2021 - Okruh zařízení, která už Mobilní CYGNUS vyzkoušela, se neustále rozšiřuje. Zkušenosti některých z nich jsme shrnuli prostřednictvím video referencí - věříme, že v nich najdete inspiraci pro vlastní využití aplikace ve vašem zařízení. Také pro vás připravujeme záznam včerejšího webináře. 
  • 19. 8. 2021 - Abychom vám začátky práce s aplikací co nejvíce usnadnili, připravili jsme pro vás bezplatný online webinář, na kterém vám aplikaci blíže představíme.
  • 9. 8. 2021 - Pilotní provoz byl úspěšně ukončen v první desítce organizací. V těchto dnech jsme nasadili vylepšenou verzi, kde jsme zohlednili zpětnou vazbu od našich prvních uživatelů. Máme radost, že se aplikace líbí a začíná ji využívat čím dál tím více uživatelů. Nyní spouštíme informační kampaň všem našim zákazníkům.  
  • 6. 8. 2021 - Připravili jsme další video, ve kterém vám naše konzultantka Hanka představí hlavní výhody mobilní aplikace.
  • 26. 7. 2021 - Připravili jsme návodné video, ve kterém vám náš produktový manažer Martin ukáže, jak začít aplikaci využívat, a jak se ovládá.
  • 23. 7. 2021 - Máme hotovo! Aplikace je dostupná ZDARMA pro všechny uživatele CYGNUSu. A spustili jsme pro vás uživatelskou nápovědu.
  • 30. 6. 2021 - Vydáváme první testovací verzi, kterou nyní budeme testovat v rámci naší pracovní skupiny. Aplikace umí zobrazit přehled klientů, jejich plán péče, zadávat realizaci, zobrazit záznamy péče s možností zadávat nový záznam. Dále pracujeme na dodělávání dalších detailů a čekáme na zpětnou vazbu z terénu.